close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פרויקט אג"מ (אימון גלי מוח) לתלמידים

אילנה טאפט מיינד אנרגיה שבט, תשעב29/01/2012

אודות טיפול חדש בשיטות לא רגילות בהיפראקטיביות, נתונים חשובים!

תגיות:

במהלך דיון בכנסת באשר לתופעות הריטלין (בתאריך 04.01.08), הפסיכיאטרית שנכחה בישיבה הצהירה כי ריטלין היא תרופה ממכרת, שהשפעתה אורכת רק כמה שעות, ובחלוף ההשפעה, החולה חווה "קריז" של אלימות והשתוללות בלתי נשלטת, שיכולה להיכנס שוב לרגיעה רק על ידי המשך נטילת הכדורים.

התוכנית שאנו מציעים מתפקדת באמצעות טכנולוגיות שמיעה המחוללות גלי מוח אצל האדם, ז"א אימון גלי מוח בכדי להעניק פתרונות לתלמיד, את האימון עצמו נציג בהמשך קודם נציג את מטרותיו.

מטרות:
א- לתת מענה מיידי לתופעת ה"קריז" (תופעות הלוואי) שחווים התלמידים אחר שפגה השפעת הריטלין (או בשמה קונצרטה) לכל אלו שנוטלים את התרופה על בסיס יום יומי.
ב- לחולל ריפוי/שיפור להפרעות קשב וריכוז לטווח הארוך** (בניגוד לריטלין שאינו מרפא אלא מעניק השפעה לשעות).
ג- לתת מענה מיידי לירידה בקשב וריכוז אחרי שפגה השפעת הריטלין *במהלך יום הלימודים (*תלוי בסוג התרופה והזמן שהיא משפיעה על התלמיד).
ד- לתת מענה בתהליך הגמילה מהתרופה הממכרת לכל אלו שיהיו מעוניינים במהלך התוכנית להפסיק את השימוש בריטלין (כפי שכתוב גם בעלון התרופה, ריטלין היא תרופה ממכרת שדורשת תקופת גמילה).

**כל הנאמר יכול להיות מיועד גם לגבי תלמידים שלא אובחנו או השתמשו בריטלין או שכן אבל הפסיקו.

מה שתוכנית הטיפול דורשת הוא השמעת דיסק שמיעה לתלמידים באמצעות טייפ (רמקולים) למשך חצי שעה בכל יום לימודים.

אנו מציעים את הפרויקט בהתנדבות ללא עלות כלשהי, נשמח לשיתוף פעולה גם במעקב אחרי התפתחות אצל התלמידים באמצעות תוצאות המבחנים שלהם וכדומה.

אחרי שהצגנו את המטרות וסקרנו בכלליות איך תראה התוכנית בואו ניתן רקע לטיפול ונציג אותו.

גלי מוח
גלי מוח הם כינוי לדפוסים חשמליים במוח אשר נתפסים כבלתי נפרדים ממצבים בהם שרוי האדם, בין היתר גם עם רמות התודעה ונכונות למשימות שונות כגון קשב וריכוז.

האלקטרואנצפלוגרם (EEG) (בעברית "רשמת מוח חשמלית") מאבחן גלי מוח. ה-EEG הראשון של מוח אנושי שפורסם על ידי ברגר.

מחולל גל מוח באמצעות טכנולוגית שמיעה
ב-1973 ד"ר ג'ראלד אוסטר הוכיח לראשונה כי נתן לחולל גלי מוח באמצעות טכנולוגית שמיעה. (Oster, “Auditory Beats in the Brain", Scientific American, 1973).

אוסטר הוכיח כי באמצעות דו שמיעה, היינו שמיעה של צליל שונה במקצת בכל אוזן, צליל אחד גבוה מהשני, במצב זה המוח מתאים את הטון הנמוך לגבוה וע"י כך נוצר גל מוח הפועל בתדירות ההפרש של הצלילים, טכנולוגיה זו דורשת שמיעה באוזניות. במשך השנים הוכחו עוד טכנולוגיות שמיעה כמחוללות גלי מוח ,(BWE) ביניהן מודל הפולסים בו נשתמש בפרויקט, בואו נציג אותו כעת. מודל הפולסים מתחת ניתן לראות תמונה חלקית של פולסים שפותחו לפרויקט הנוכחי. בשונה מהדו שמיעה מודל הפולסים עובד עם צליל אחד בכדי להפעיל גל מוח.

מודל הפולסים (בעברית "פעימות”) הינו כאשר גל קול מופעל ומופסק במהירות, התגובה השמיעתית מתעוררת חזק דרך התילמוס ומתחולל גל מוח, לפי כיוון הפולסים כך משתקף גל המוח, טכנולוגיה זו אינה דורשת אוזניות. הוכח שכאשר המוח מוצג עם גירוי קצבי המוח משחזר אותו לדחפים חשמליים, אם הקצב הופך למהיר ועקבי מספיק, הוא יכול להתחיל להידמות למקצבים פנימיים וטבעיים של המוח, המכונים גלי המוח. כאשר זה קורה, המוח מגיב על ידי סנכרון מחזורי חשמלי משלו באותו קצב. מקובל לקרוא לתופעה זו אפקט תגובת התדירות העוקבת (או FFR).

(.D. Siever, "Isochronic Tones and Brainwave Entrainment" & Rediscovery of Audio-Visual Entrainment)

טיפול בהתמכרות ע"י התחוללות גל מוח
רקע מחקרי
מחקר על גלי מוח של אנשים מכורים לאלכוהול וסמים הראה כי טווח צר של גלי מוח אלפא "חסר" אצל אלו, טווח זה קשור לתחושת הסיפוק החסרה.

(.Brainwave Entrainment Frequencies, Ray Auxillon, June 15th, 1999)

טיפול בהתמכרות- אימון גלי מוח
אימון גלי מוח על טווח טתא-אלפא הוכח במחקרים ככלי טיפול יעיל לגמילת אלכוהוליסטים מאלכוהול ולטיפול בדיכאון האלכוהלי שלהם. בכמה מחקרים מדובר על 15-20 מפגשים של כ-20-30 דקות שהתפרשו על פני לפחות 13 חודשים אשר הצביעו על נסיגה מתמשכת מאלכוהול, ירידה חדה בדיכאון, שיפור בערכה עצמית, ירידה בסכיזואידיות, נמנעות, תלותית, היסטריה, תוקפנות פסיבית, סכיזוטיפליות, חרדה גבולית, סומטופורם, היפומאניה, דיסמאניה, שימוש לרעה באלכוהול, שימוש בסמים, חשיבה פסיכוטית ודיכאון פסיכוטי.

(Peniston EG, Kulkosky PJ (1989). "Alpha-theta brainwave training and beta-endorphin levels in alcoholics".

Saxby E, Peniston EG (1995). "Alpha-theta brainwave neurofeedback training: an effective treatment for male and female alcoholics with depressive symptoms".Journal of clinical psychology

Watson CG, Herder J, Passini FT (1978). "Alpha biofeedback therapy in alcoholics: an 18-month follow-up". Journal of clinical psychology )

טיפול בהפרעות קשב וריכוז ע"י התחוללות גל מוח
רקע מחקרי
מחקר על גלי מוח של מבוגרים וילדים אשר סובלים מהפרעות קשב וריכוז הראה כי טווח תדרים המכונה "ביתא 1” "חסר" אצל אלו בעוד דומיננטית של טתא עם ביתא 2 אצל הילדים המוגדרים כ"פעלתנים" (ADHD) ודומננטיות גלי מוח טתא או אלפא אצל ה"שקטים" .(ADD)

(1. Monastra, VJ., Monastra, DM., George, S., (2002). parenting style on the primary symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder. 2. Lynn, S., Linden, M., Lubar, JF., Gruzelier, J., LaVaque, TJ., (2005). Electroencephalographic biofeedback in the treatment of ADD/ADHD

3. Behavioral Medicine Associates, Inc. Quantitative EEG and Neurotherapy Fact Sheet.)

מחקרים הוכיחו כי גם טווחי תדרים אחרים יכולים להועיל לקשב וריכוז, אך אצל כאלה שסובלים מהפרעות קשב וריכוז חוסר השילוב של תדרי ביתא (נמוך) 1 הוא מהווה בעייה.

(“Crossroads Institute, "Brainwaves and EEG - the language of the brain)

טיפול בהפרעות קשב וריכוז- אימון גלי מוח
בעבר נערך מחקר בארה"ב בשיתוף בית ספר על תלמידים*, המחקר השווה בין שתי קבוצות תלמדים הסובלים מהפרעות קשב ריכוז (ADD ,ADHD) ולקויות למידה (LD). האחת קיבלה ריטלין והשנייה אימון גלי מוח (AVS/EEG).
הוכח שיפור משמעותי ויתרון אצל תלמידי הניסוי על פני תלמידים שהשתמשו בריטלין, השיפור הוצג בציונים של מבחני IQ.
מחקר אחר על אימון גלי מוח (ע"י נוירופידבק) הוכיח כי הוא מוצלח לשיפור לטווח ארוך של סימפטומי הפרעות קשב וריכוז (ADD/ADHD)**. במחקר זה, 100 ילדים, בגילאי 6-19, שאובחנו עם ADD/ADHD היו במעקב במשך שנה אחת. כל הילדים קיבלו ייעוץ הורים, תמיכה אקדמית וריטלין. מחצית מהילדים קיבלו הדרכה ובנוסף אימון גלי מוח. לאחר 12 חודשים, כל הילדים הראו שיפור בקשב והריכוז שלהם. עם זאת, ילדים אשר הפסיק לקחת ריטלין (כלומר לא היו בהשפעת ריטלין בעת מבדק) ולא התאמנו עם גלי מוח, איבדו את היתרון של השפעת הריטלין (החולפת אחרי שעות), ואילו אלו שקיבלו גם אימון גל מוח המשיכו הרווחים שלהם גם אחרי שהם הפסיקו להשתמש בריטלין.

(*Rassel 1995, SBIR Phase I Grant: Final Report, SBIR Phase II Grant: Final Report, Contract #RA94130002.

**Bob Gottfried PhD, “How Reorganizing Brain Wave Activity Can Improve Attention Deficits Associated with ADD, ADHD, LD”, Monastra, 2002)

סיכום

בניגוד למתן תרופה ("ריטלין", "קונצרטה" ודומיהם) המבוססת על תאוריה ביו-כימית, הטיפול ע"י מחולל גל מוח תואם את המקור המחקרי, אשר מראה את התדרים כ"חסרים" אצל הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, את התדרים מתחוללים באמצעות מחולל ,(BWE) ולבסוף מבחינים כי כאשר המוח מפעיל את גלי המוח ביתא 1 מתחולל ריפוי, כפי שהובן, רואים תוצאות המעידות על שיפור ניכר לטווח הארוך, זאת בניגוד לריטלין ודומיו שעובד כסם, כשפגה ההשפעה אחרי כמה שעות ההפרעות חוזרות על עצמן.

אימון גלי המוח בפרויקט אג"מ לתלמידים יכלול שילוב בו זמני של שני האימונים הבאים:
1- אימון גל מוח אלפא הנמנה בטווח ה"חסר" אצל מכורים, לו היעדים:
א- לתת מענה מיידי לתופעת ה"קריז" (תופעות הלוואי) שחווים התלמידים אחר שפגה השפעת הריטלין (או בשמה קונצרטה) לכל אלו שנוטלים את התרופה על בסיס יום יומי.
ב- לתת מענה בתהליך הגמילה מהתרופה הממכרת לכל אלו שיהיו מעוניינים במהלך התוכנית להפסיק את השימוש בריטלין (כפי שכתוב גם בעלון התרופה, ריטלין היא תרופה ממכרת שדורשת תקופת גמילה).

2- אימון גל מוח ביתא (נמוך) 1, לו היעדים:
א- לחולל ריפוי/שיפור להפרעות קשב וריכוז לטווח הארוך.
ב- לתת מענה מיידי לירידה בקשב וריכוז אחרי שפגה השפעת הריטלין *במהלך יום הלימודים (*תלוי בסוג התרופה והזמן שהיא משפיעה על התלמיד).

לפרטים, מנהלי בתי ספר, תלמודי תורה, אולפנות לבנות, ניתן לפנות לאילנה טאפט ממינד אנרגי-
0544869538

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה